Mời xem Tầu biển không cần thủy thủ đoàn, để biết sự tiến bộ về khoa học kỹ thuật ...
Tầu biển tự động, không cần thủy thủ đoàn.Thuyền trưởng ngồi tại nhà, điều khiến tầu đến bến đậu.
Tưởng chừng như những con tầu điều khiển từ xa chỉ có trong các công ty sản xuất đồ chơi trẻ em. Nhưng không phải như vậy. Chẳng bao lâu nữa, trên khắp các vùng biển và đại dương sẽ xuất hiện những con tầu không cần thủy thủ đoàn. Thuyền trưởng ngồi tại cảng chỉ huy con tầu đi lại trên biển, hơn nữa lại có thể chỉ huy cả chục con tầu liền một lúc.
Điều trở thành hiện thực nay mai này sẽ cho phép tiết kiệm chi phí khai thác, cũng như nâng cao hiệu quả và an toàn hàng hải. Những con tàu không có thủy thủ đoàn sẽ có hiệu quả khi chống lại hải tặc, chẳng hạn như chống hải tặc bằng cách phun khí gây chảy nước mắt mà không hề gây hại cho hàng hóa.
Theo nhà lãnh đạo công ty RollsRoyce Marine, Oscar Levander, những con tầu tự hành như vậy giúp tiết kiệm từ 10 đến 30% chi phí khai thác. Việc tự động hóa hoàn toàn con tầu cho phép loại trừ việc xử lý phế thải. Điều này lại dẫn đến việc giảm trọng lượng tầu và mức tiêu thụ nhiên liệu.
Trong cuộc trả lời phỏng vấn tờ Thời báo tài chính, Anh, Oscar Levander đã tiết lộ dự án đóng tầu không thuyền trưởng Munin. Theo ông, 3/4 tai nạn tầu biển là do lỗi của con người, khi đoàn thủy thủ bị mệt mỏi. Việc tự động hóa hoàn toàn sẽ giúp giảm tai nạn trên biển.
Thực ra toàn bộ công nghệ trên đang hiện hữu khi phải tiến hành các hoạt động quân sự hay tìm kiếm cứu nạn trên biển. Vấn đề còn lại là xử lý về mặt pháp lý mà thôi.
Vũ Trung Hương (Theo Hi-news)
Rolls-Royce predicts drone ships in a decade
0
Rolls-Royce may not have a fleet of autonomous luxury cars on the road yet, but the ship-building engineering group that bears the same name is predicting self-piloting drone ships within the next ten years. Over-cautious regulations and nautical miles of red tape are the key factors holding adoption back, Rolls-Royce marine innovation engineering chief Oskar Levander told the FT [subscription required], concluding that the remaining technological challenges around creating autonomous cargo ships are dwarfed by the problem of getting rule-makers around the globe to agree on new standards for such vessels. However, Levander also predicts that autonomous ships could begin operations sooner, albeit on a smaller scale.
The Rolls-Royce engineer warns that it will likely take more than a decade for regulators around the world to agree on a new set of rules governing drone ships across all oceans. However, if forward-thinking countries choose to move faster and change the rules around their own territories - such as US coastal waters - that could see local routes navigated by self-piloting craft much sooner.
Without that regulatory evolution, the company says, it has little motivation to actively work on the autonomous technology, however.
Rolls-Royce's reticence doesn't mean other projects aren't exploring the field. The European Commission is co-funding MUNIN (Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks), a scheme to develop and verify concept cargo ships that could be remotely navigated by land-based pilots, as well as look at the legal and regulatory issues around them.
The benefits, the MUNIN project team has calculated, could be significant. Reducing cargo ship speed by 30-percent could cut overall fuel consumption in half, despite the longer journey; the downside on a traditional ship would be an extended period onboard for the human crew, something a remotely-controlled vessel would avoid. A physical presence onboard would only be required for approach and berthing, while an emergency team could be flown out to handle issues the ships' autonomous problem-solving routines could not handle.
Rolls-Royce says that with popular attention being paid to self-driving cars, like Google's fleet, and drones, such as Amazon's PrimeAir scheme, the time is right to discuss autonomous ocean-going vehicles too.
That's not to say the regulatory environment facing drones in either land or air is any more settled, however. The FAA is still uncertain on how legal quadcopters and other drones are, something which could well put a damper on Amazon CEO Jeff Bezos' plans to use them for last-minute deliveries, for instance.
On the road, meanwhile, while analysts predict billions in cost reductions and a huge increase in safety, rules around fully-autonomous cars are still yet to permit computers alone to take the wheel. Google's cars, for instance, are required to carry not only a safety driver to be behind the wheel, but to have a second person onboard just in case.
No comments:
Post a Comment